2025 kommer den nya tillgänglighetslagen. Är du redo?
Den 28 juni 2025 träder den nya lagen om tillgänglighet online i kraft. Lagen i Sverige kommer att baseras på European Accessibility Act (EAA). Det är en stor och omfattande reform – och nu omfattas även privata aktörer.
Den 28 juni 2025 träder den nya lagen om tillgänglighet online i kraft: Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Den baseras på European Accessibility Act (EAA) och det är en stor och omfattande reform eftersom nu omfattas även privata aktörer.
TL;DR
- Privata företag kommer att omfattas av kravet på digital tillgänglighet.
- Lagen börjar gälla den 28 juni 2025.
- Tjänster som berörs: bland andra E-handel, webbaserade nyhets- och underhållningstjänster, mobilapplikationer, banktjänster, e-böcker.
- Om du omfattas av den nya lagstiftningen är det dags att börja arbetet med att tillgänglighetsanpassa din digitala plattform.
- Den som inte efterlever lagen kan komma att riskera viten, böter, skadestånd, krav på återkallande av produkter och försäljningsförbud.
Hur har det sett ut fram till nu?
Den nuvarande tillgänglighetslagstiftningen började gälla 2019 och omfattar den offentliga sektorn: myndigheter, kommuner, skolor och andra offentliga organ. Men även vårdinstitutioner och företag som deltar i offentliga upphandlingar lyder under samma regelverk.
Vad är det nya?
Från och med den 28 juni 2025 kommer en ny tillgänglighetslag att gälla alla som erbjuder digitala produkter och tjänster inom EU. Även privata aktörer. Hit räknas bland andra:
- E-handelssajter.
- Webbaserade nyhets- och underhållningstjänster.
- Streamingtjänster som Netflix och Spotify.
- Bank- och betalningstjänster.
- E-böcker.
Men även andra stora och viktiga verksamheter berörs, som datorer och operativsystem, bankomater, biljettautomater och elektroniska biljetter.
Den svenska lagen bygger på den Europeiska tillgänglighetsakten, European Accessibility Act, EAA. Till skillnad från tidigare kommer EAA alltså att gälla alla som erbjuder digitala produkter och tjänster på marknaden inom EU.
Lagen kommer att kräva att man följer specifika tillgänglighetskrav för produkter och tjänster och EU:s medlemsstater kommer att ansvara för genomförandet i sina respektive länder.
Vad innebär egentligen lagen om tillgänglighet?
Tjänster och produkter måste uppfylla specifika tillgänglighetskrav enligt den internationella standarden WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1 eller senare versioner. Det innebär i praktiken att innehåll på exempelvis webben ska gå att ta till sig och navigera mellan för alla personer oavsett om de har funktionsnedsättningar eller inte. Funktionsnedsättningar kan vara exempelvis nedsatt syn eller hörsel. (I vår artikel Digital tillgänglighet och WCAG kan du läsa mer om WCAG och varför digital tillgänglighet är så viktigt.)
Finns det företag som är undantagna?
Ja, i EU:s direktiv finns det undantag. Så kallade mikroföretag (alltså företag med en årlig omsättning under 2 miljoner euro och har färre än 10 anställda) undantas i vissa fall. Andra undantag gäller innehåll som har publicerats före juni 2025, men även karttjänster och användargenererat innehåll. Det finns också ett undantag om anpassningen anses medföra “oproportionerligt stor börda”. Det sistnämnda handlar inte om att företaget i fråga inte “har råd” att genomföra anpassningen, utan att man kan påvisa att kostnaden inte står i proportion till vinsten för användaren av tjänsten.
Så vad behöver jag göra nu?
Att tillgänglighetsanpassa en digital tjänst innebär inte att man bara adderar ett ytligt kosmetiskt utanpåverk. Det kräver tvärtom en ambitiös genomgång och åtgärder på tre områden: design, teknisk utveckling och redaktionellt innehåll. I vår artikel Tillgänglighet i tre delar kan du läsa i detalj om hur det går till, om undantag, och om de olika verktyg man kan använda för att testa sin webbplats.
Vi rekommenderar att du tar kontakt med din webbyrå och planerar tillgänglighetsarbetet i god tid före den 28 juni. Ett rimligt körschema under 2024-2025:
- Genomlysning av webbplatsen med automatiserade och manuella tillgänglighetstester.
- Sammanställning av en rapport som listar de åtgärder som krävs för att tillgänglighetsgöra webbplatsen.
- Avstämning mellan dig och webbyrån för att gemensamt bestämma hur åtgärderna ska genomföras.
- Genomför åtgärderna och publicera en tillgänglighetsredogörelse på webbplatsen.
Vad händer om jag inte följer direktivet?
De olika nationella lagstiftningarna kan komma att skilja sig åt, även när det kommer till påföljder vid bristande efterlevnad. Ett rimligt antagande är dock att den som inte efterlever lagen riskerar viten, böter och skadestånd men också krav på återkallande av produkter och försäljningsförbud.