Full effekt med vattenbolagets nya kundportal

Full effekt med vattenbolagets nya kundportal

Oxys tog fram nya Mina sidor för Roslagsvatten. 110 000 kunder hanterar nu abonnemang enklare, och kundservicen avlastas.

Roslagsvatten är navet för hållbar vatten- och avfallshantering i Roslagen. Med ansvar för både miljö och samhällsservice behövs en digital plattform som är lika pålitlig som deras arbete. Oxys skapade en modern, tillgänglig och snabb webbplats som gör det enkelt för invånare att hitta rätt information, boka tjänster och ta del av aktuella nyheter. Upptäck hur Roslagsvatten möter framtidens behov – online!

Ny plattform för det kommunala vattenbolaget

När man gör det enkelt för kunderna att sköta sina abonnemang direkt på nätet så avlastar man företagets manuella kundservice. Som i sin tur kan koncentrera sig på de förfrågningar som kräver mer utförlig personlig service. Vilket är precis det som har blivit resultatet av Roslagsvattens nya Mina sidor.

Egna nya funktioner för kunderna

Vi har skapat helt nya tjänster för de kunder som loggar in på Mina sidor. Nu kan exempelvis de användare som har flera hus i olika kommuner (exempelvis villan och sommarhuset) sköta samtliga fastigheters abonnemang på en och samma sida, med ett och samma inlogg. Fler exempel:

  • Ägarbyte online: Kunderna kan nu göra byten till nya ägare direkt i kundportalen.
  • Beställning av tjänster: Roslagsvatten kan anpassa funktionen “beställning av tjänster” på Mina sidor helt efter vilka tjänster som faktiskt finns tillgängliga i respektive kommun eller område.
  • Möjlighet att integrera mina sidor med andra system än kundhanteringssystemet för mer specifik kundkommunikation. Till exempel specialanpassade SMS-meddelanden till kunder beroende på var de bor.

Ny plattform för det kommunala vattenbolaget

När man gör det enkelt för kunderna att sköta sina abonnemang direkt på nätet så avlastar man företagets manuella kundservice. Som i sin tur kan koncentrera sig på de förfrågningar som kräver mer utförlig personlig service. Vilket är precis det som har blivit resultatet av Roslagsvattens nya Mina sidor.

Inlogg med mobilt bank-id

För att göra Roslagsvattens Mina sidor ännu mer användarvänliga har vi skapat inloggning med mobilt bank-id. Användandet av mobilt bank-id växer snabbt, så det känns naturligt för Roslagsvatten att erbjuda den servicen.

Kort om tekniken

Vår lösning för Roslagsvatten bygger på it-företaget EDP:s produkt för kundhantering, Future. Tidigare hade Roslagsvattens Mina sidor en så kallad iframe-lösning, utan möjlighet till anpassning av Mina sidor till den “omkringliggande” hemsidan.

Oxys nya lösning använder istället en API-koppling till Future i kombination med modern webbteknik för att göra Mina sidor helt integrerade med hemsidan. Och helt anpassade efter Roslagsvattens önskemål.