Oxys utvecklar webbaserade spel
Några av våra uppdragsgivare har börjat använda spel i sin marknadsföring, inte minst i sociala medier. Spelutveckling ställer andra krav på teknik, design och UX än traditionell webbutveckling. Men med rätt idé och utförande kan man nå långt med små medel.
Kategori: Spel
Uppdragsgivare: Rovdjurscentret De 5 Stora
Skolelever lär sig om svenska rovdjur med spelet Den stora rovdjursfärden
Rovdjurscentret De 5 Stora i Järvsö gav Oxys i uppdrag att producera ett spel som ger skolelever i mellanstadieåldern en lättsam ingång till världen av svenska rovdjur. Olika typer av spelmoment som involverar de olika rovdjursarterna varvas med information om djuren och länkar till mer läsning.
Spelet Den stora rovdjursfärden illustrerar väl hur man kan använda just spel för att uppnå pedagogiska mål.
KLM Flight Mode, äkta slow gaming!
Reklambyrån Nosy i Stockholm har flygbolaget KLM som kund. För att illustrera att KLM har över 310 destinationer runt om i världen har Nosy och KLM genomfört en veckolång kampanj i Sverige, Norge och Danmark. Kampanjen kretsar kring KLM Flight Mode, ett browser-baserat långsamt spel där deltagarna tävlar om 60 flygbiljetter till slumpade destinationer över hela världen! Se film från kampanjen med Nosy
Spel direkt i webbläsaren för energiföretaget Gasnätet i Stockholm
Idén med spelet är att avdramatisera gasspisen och illustrera att den inte är så läskig att använda som många unga människor tror. Vägen går via ett lättsamt och humoristiskt spel som Oxys har utvecklat, där användaren ska jonglera tändning och avstängning av en mängd gasplattor och ugnar under tidspress. Naturligtvis ökar tempot och komplexiteten för varje ny nivå.
Oxys har byggt spelet genom webbutveckling från grunden i HTML 5 och Javascript. Eftersom spelet utgör plattformen för en tävling i tre länder så blev några frågor extra viktiga under arbetet: att hantera små men betydelsefulla tidsförskjutningar (latency), samt motverkandet av tekniskt fusk. I slutänden har spelkampanjen blivit en succé, med långt fler spelare än förväntat och uppmärksamhet i både sociala och traditionella medier.